Nationaal social media onderzoek 2022, de feiten
Het grootste Social Media onderzoek van Nederland
Voor het 12e jaar op rij heeft Newcom het grootste Social Media onderzoek van Nederland uitgevoerd. Wat zijn de belangrijkste punten uit het onderzoek. En wat kun je als ondernemer met deze informatie binnen jouw (marketing)plan? Studioviv zocht het voor je uit.
Leestijd ongeveer 3 minuten.
Wil jij alles uit Social media halen voor jouw onderneming met minimale inspanning? Informeer dan eens naar onze dienst Sociaal beheer. Hierbij zorgen wij voor een goede basis, helpen met het opzetten van een content planning en delen onze kennis met jou. Wij kunnen hierin een ondersteunende rol uitvoeren maar ook het totale beheer voor jouw onderneming organiseren.
Meer weten? Neem contact met ons op.
Dagelijks gebruik van Social media
Social media lijkt niet meer weg te denken uit ons leven. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van de bestaande Social Media platformen maar er ontstaan ook weer nieuwe. Deze laatste laten ook een explosieve stijging zien in gebruikers. Het dagelijkse gebruik van Social Media is opnieuw gestegen. Zowel het aantal platforms, dagelijks gebruik en de tijd die we daaraan spenderen. Het totaal aantal aan social media gebruikers is gelijk gebleven aan 2021 en staat op 13,7 miljoen gebruikers.
De feiten
Conclusie aantal platforms en de tijd die we daaraan besteden
- We zijn in totaal meer social media platformen gaan gebruiken en meer tijd daaraan gaan besteden.
- We zien in de leeftijdsgroep 20-39 jaar een grote stijging van 111 minuten gemiddeld in 2021 per dag naar 138 minuten in 2022.
- Gebruikers van 40-64 jaar zijn gemiddeld ook meer tijd gaan besteden aan social media terwijl de jongste groep van 15-19 jaar juist iets minder tijd is gaan besteden.
Grootste stijgers en dalers
Conclusie grootste stijgers en dalers
- Tiktok, de nieuwkomer die nu 3 jaar bestaat maakt een groei door van 75%. Tiktok is de afgelopen jaren alleen maar gegroeid. Dit is dan ook de grootste stijger van alle social media platformen.
- Ook Twitter en Snapchat groeien hard als klein platform.
- Daarnaast is Instagram, Twitter en Pinterest ook gegroeid. Instagram is daarin het snelst groeiende grotere platform en gaat van 5,9 miljoen gebruikers in 2021 naar 6.6 miljoen in 2022. Dat is een opvallende stijging van 11% ten opzichte van het jaar daarvoor.
- Facebook ziet een kleine daling in de cijfers bij het dagelijks gebruik. Zij gaan van 7,3 miljoen gebruikers in 2021 naar 6,9 miljoen in 2022.
Van welke platforms maken we dagelijks gebruik?
Conclusie dagelijks gebruik
- Whatsapp is nog steeds koploper als het gaat om dagelijks gebruik. Met een lichte daling van 1% maken nog steeds maar liefst 9,7 miljoen mensen gebruik van Whatsapp.
- Het dagelijks gebruik van Tiktok stijgt met maar liefst 91%. Tiktok was voorgaande jaren vooral populair onder de leeftijdsgroep onder de 15 jaar maar ziet nu ook een sterke stijging bij twintigers. Naast Tiktok is ook Snapchat onder de twintigers populair.
Naast het uitgebreide onderzoek van Newcom doen wij er graag nog een schepje bovenop.
Wist je namelijk dat de afgelopen jaren adverteren via Social Media platforms heel effectief gebleken is? Verschillende platforms hebben tools ontwikkeld waarmee je de organische of betaalde leads naar jouw website en webshop kunt vergroten. Zoals Shopping functies, advertenties en SEO gerichte functies.
- Pinterest heeft een winkel functie waar je een pin(s) kunt maken van jouw producten en daarmee kunt adverteren.
- Instagram en Facebook hebben een winkel functie waarbij je een mini-webshop kunt opbouwen en producten kunt taggen en ermee kunt adverteren.
- Alle drie de platforms maken gebruik van zoekwoorden wat een boost kan geven aan jouw SEO. Hoe meer zichtbaar online hoe hoger Google jouw website scoort.
Wil je weten of dit ook geschikt is voor jouw website/webshop? Wij schreven een blog over Shopping functies en kunnen je alles vertellen over adverteren op Social media en SEO.
Wat kun je met deze informatie uit het social media onderzoek?
Bovenstaande onderzoeksresultaten kunnen gebruikt worden bij het opstellen van jouw marketingplan. Om de doelgroep effectief te kunnen bereiken met jouw content is het belangrijk te weten van welke platformen de doelgroep het meest gebruikt maakt. Nadat je dit weet ga je bepalen welk platform past binnen jouw bedrijf, doel, missie en visie.
Deze informatie is ook de basis voor de content planning van jouw bedrijf. Vanuit de doelgroepbepaling ga je kijken waar je jouw volgers het beste kunt bereiken en plan je daar passende content voor in.
Heb jij hulp nodig bij het opstellen van een contentplanning volledig afgestemd op de doelgroep en rekening houdend met de laatste feiten rondom Social Media? Wij bieden de dienst Sociaal beheer aan waarin wij al deze kennis met jou delen.
Bovengenoemde cijfers en afbeeldingen komen uit het Social media onderzoek 2022 van Newcom. Meer conclusies, trends en cijfers vind je in het onderzoek van Newcom.
Heb je interesse in onze diensten of heb je vragen?
Neem gerust contact op en bespreek de mogelijkheden