Klantervaring

Instagram tijdlijn veranderd, beïnvloed dit mijn zichtbaarheid?

Instagram heeft aangekondigd de chronologische tijdlijn als optie weer deels terug te brengen. Dit betekent dat er niet alleen meer gekeken gaat worden naar de relevantie van een bericht maar ook de tijd van het posten weer gaat meespelen.

Chronologische volgorde of algoritme?

Op dit moment wordt de Instagram tijdlijn ingedeeld volgens een algoritme. Deze bepaalt wat de gebruiker als eerste te zien krijgt als Instagram wordt geopend. Dit hangt van enkele factoren af zoals onder andere de relatie van de gebruiker met de auteur, de tijd van plaatsen en hoe belangrijk het algoritme denkt dat het bericht voor jou is.

Een chronologische volgorde laat de meest recente berichten eerst zien. Instagram hecht dus met de chronologische volgorde meer waarde aan recente berichten maar de populariteit blijft een rol spelen.

Voorbeeld: Jij plaatst een bericht om 10.00u maar een groot bedrijf met veel volgers en verkeer doet dat een paar uur eerder. Dan kan het vervolgens zo zijn dat deze post voorrang krijgt in de tijdlijn en dus vaker wordt getoond.

Het is belangrijk dat de inhoud van de content die je plaatst aansluit bij de doelgroep en van toegevoegde waarde is. Daarnaast is de timing en de frequentie van de post belangrijk. Omdat de tijdlijn nu meer op chronologische volgorde verschijnt zal een bericht ook sneller verdwijnen tussen de massa. Bovenstaande toont aan dat nog steeds diverse factoren van belang zijn voor je zichtbaarheid.

Contentkalender-instagram-tijdlijn

Content Kalender, bevorder je zichtbaarheid online met een goede content kalender

Het onderzoeken naar wanneer jouw doelgroep online is en door met deze gegevens te bepalen wanneer de beste tijd is om je post te plaatsen kan hierbij helpen.

Ook wordt het belang van een goede contentstrategie duidelijker. Plaats je regelmatig een interessante post op de tijdlijn waarop je veel likes/reacties(interactie) krijgt?, dan bevorderd dit je zichtbaarheid online. Een content kalender is daarvoor een goede tool. Je plant al je posts in en geeft hierbij extra aandacht aan de SEO(zoekmachine optimalisatie). Je stemt je content helemaal af op jouw doelgroep waardoor deze interessant blijft voor je volgers en toekomstige lezers.

Hoe zorg ik voor goede content op mijn Instagram tijdlijn?

Wat maakt een bericht goed bekeken? Dit hangt geheel af van de inhoud, waarde en het doel van het bericht. Het helpt om te bedenken welk doel je wilt nastreven met je social media account. Een aan je doel gekoppelde contentstrategie helpt je dit doel te bereiken. Met een plan creëer je eenheid binnen je account en weten bezoekers precies wat ze kunnen vinden op jouw profiel. Bovendien is dit een hele fijne tool voor je SEO, een helder en duidelijk geformuleerd account sluit goed aan bij je website en het doel van je bedrijf. Google hecht hier veel waarde aan en zal je hoger plaatsen in de zoekmachine. 

Ook deze tips helpen om je zichtbaarheid te vergroten op Instagram:

  • Tags in berichten, vraag je volgers om je bedrijf te taggen in berichten.
  • Zogeheten superlikes, dit is als een bezoeker je bericht opslaat (zie onderstaande afbeelding)
  • Interactie met je volgers. Reacties op je berichten ontwikkelen een betere zichtbaarheid doordat er activiteit is op je pagina. Zelf reageren op reacties van je volgers zorgt dus voor een goede band met je volgers maar ook voor een betere zichtbaarheid.
  • Voeg links toe naar je website en blogberichten
Instagram tijdlijn

Maak een bedrijfsaccount aan

Als bedrijf heeft het voordelen om een bedrijfsaccount aan te maken op Instagram, met dit account krijg je meer inzicht in het verkeer op je pagina. Je kunt hier op zien hoeveel accounts je bericht bereikt heeft en hoeveel procent daarvan nieuwe bezoekers waren of volgers. Ook kun je zien via welk kanaal(o.a. hashtags, profiel, startpagina) deze zijn gekomen. Als de bezoeker een vervolgactie heeft ondernomen zoals het bekijken van je website of het klikken op een product zie je dit bij acties. Deze informatie kun je vervolgens weer gebruiken binnen je contentstrategie.

Instagram tijdlijn

Hoe blijf ik als ondernemer zichtbaar op social media?

  • Onderzoek wat jouw doelgroep is
  • Maak gebruik van een contentstrategie en daarbijbehorende content kalender
  • Bepaal de frequentie van het posten
  • Maak goede content aansluitend bij de doelgroep en je website
  • Bevorder interactie door tags, reacties, links naar je website of blogberichten

Je kan bij ons terecht voor een op maat gemaakt contentadvies tot het volledige Social Beheer. Wil je hier meer over weten? Lees dan ook deze blog

Wil jij samen met ons kijken wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Blog-sociaalbeheer

Heb je interesse in onze diensten of heb je vragen?

Neem gerust contact op en bespreek de mogelijkheden

Klik hier voor onze disclaimer en privacy statement

Wil je wat weten over dit onderwerp?
Vraag het ons gerust!

Klik hier voor onze privacy statement