Klantervaring

Hoe schrijf je een goede blog voor je onderneming?

Waarom is bloggen goed voor je onderneming? Door het regelmatig schrijven van een doelgerichte blog trek je veel bezoekers naar jouw website. Hoe relevanter de blog, hoe hoger de score in Google(SEO). Als je de blog zo schrijft dat deze de antwoorden geeft op veelgestelde vragen uit de doelgroep zal dit dus zorgen voor meer bezoekers op de gehele website doordat mensen na het lezen van de blog doorklikken voor meer informatie of een bezoek brengen aan je webwinkel.

goede blog

Hoe schrijf je een blog voor jouw onderneming?
Het belang van een goede structuur
Onderwerp en subonderwerpen
Onderzoek doen naar je onderwerp
Pak het professioneel aan met een zoekwoordenonderzoek
Verwerk concrete vragen in je tekst
Afbeeldingen en vormgeving(content) toevoegen
Tijd om de blog te perfectioneren
Voeg een inhoudsopgave toe
Doe de SEO check!
Tips bij het schrijven van een blog

Maar hoe schrijf je een blog voor jouw onderneming?

Het is allereerst belangrijk goed voor ogen te hebben wie jouw doelgroep is. Voor wie schrijf je deze blog en wat willen deze bezoekers graag weten? Waar ligt hun interesse? Hierop pas je de schrijfstijl aan. Spreek je jouw doelgroep aan met je of u? en welk taalgebruik hanteer je? Formeel of informeel? Kies voor de gehele blog 1 stijl. Kies de stijl die het beste past bij jouw bedrijf of organisatie. Schrijf de blog om je bezoekers te informeren of entertainen maar niet enkel met de reden om je product te verkopen. Dat een hogere conversie wel een effect kan zijn van een blog is mooi meegenomen.

Het belang van een goede structuur

Een goede structuur in een blog is essentieel voor de leesbaarheid. Begin met een duidelijke inleiding. Een inleiding is de trigger om verder te lezen, vermeld hier dan ook goed in wat de lezer kan verwachten van de tekst. Behandel de verschillende onderwerpen in een logische volgorde. Begin je in de inleiding met een vraagstelling? Zorg dan dat de tekst deze vraag zal beantwoorden. Hetzelfde geldt voor een stelling, zorg dat de onderbouwing voor stelling helder is en versterk deze eventueel met betrouwbare bronnen.

Onderwerp en subonderwerpen

Nadat je de doelgroep hebt bepaald ga je het hoofdonderwerp vastleggen. Kies voor je blog 1 overkoepelend onderwerp. Vanuit hier ga je schrijven. De rest van de onderwerpen zet je onder de subonderwerpen. Probeer zo dichtbij mogelijk bij je hoofdonderwerp te blijven. Zo blijft de blog goed leesbaar en scoor je achteraf beter met jouw SEO omdat het duidelijk is waar jouw blog over gaat. De subonderwerpen verwerk je verder in je tekst als kop. Je hoeft niet enkel je onderwerp als kop te gebruiken, het is zelfs beter als je deze verwerkt in een zin. Bijvoorbeeld een vraag of een stelling waar mensen veel op zoeken binnen Google. Als je begint met schrijven kun je deze subonderwerpen als leidraad gebruiken.

Onderzoek doen naar je onderwerp

Doe onderzoek naar jouw onderwerp. Hoe meer je zelf weet over het onderwerp hoe beter je hier over kunt vertellen. Ga op zoek naar betrouwbare bronnen en verwerk deze ook in de tekst als dit een toegevoegde waarde is.

Pak het professioneel aan met een zoekwoordenonderzoek

SEO, je ziet dit woord al eerder voorbij komen in deze blog. Maar wat is SEO en waarom is het belangrijk om rekening mee te houden bij het plaatsen van een blog?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie. SEO zorgt voor een betere vindbaarheid van websites binnen zoekmachines zoals Google. Dit gebeurt door het verbeteren van websites op het gebied van o.a. paginastructuur, snelheid, inhoud en linkstrategie. En dus ook tekstoptimalisatie door de juiste zoekwoorden passend bij een bepaald onderwerp goed te verwerken op een website.

Om goed te kunnen scoren met jouw teksten zul je eerst moeten achterhalen wat de beste zoekwoorden zijn passende bij jouw onderwerp. Hoe kom je hier achter?

De makkelijkste manier is om je te verplaatsen in de lezer(doelgroep). Op welk zoekwoord zou ik zoeken als ik deze informatie uit de blog zou willen bereiken? En welke complete zinnen of zoekwoord combinaties horen daarbij? Als je dit voor ogen hebt typ je dit zelf in bij Google. Je krijgt nu alle zoekresultaten op dat onderwerp of zin. Hiermee krijg je een goed beeld van wat de concurrenten doen en welke op dit moment hoog scoren.

Tip: Als je de resultaten van een zoekwoord bekijkt, staan onderaan de pagina zoekwoord suggesties door Google waarop bezoekers ook gezocht hebben die interesse hadden in dit onderwerp. Handig! zo kun je kijken of je echt het beste zoekwoord hebt geselecteerd voor jouw blog.

Bovenstaande is een van de makkelijkste manieren om een klein zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Wil je dit professioneel aanpakken? Daar zijn allemaal handige tools voor ontwikkeld die je enorm veel informatie opleveren over bijvoorbeeld hoe vaak bezoekers een zoekwoord gebruiken, de hoeveelheid kliks, alternatieve zoektermen en wat de concurrentien doet.

Studioviv kan je hierbij helpen. Wij beschikken over professionele tools die je op SEO gebied kunt inzetten. Ben jij ook benieuwd of je op de juiste zoekwoorden probeert te scoren? en hoe je dit kunt optimaliseren? Laat het ons weten en wij helpen je jouw vindbaarheid te verbeteren.

Verwerk concrete vragen in je tekst

Google is je beste vriend, hoe vaak Googlen we niet op een complete zin om het antwoord te achterhalen? Wil je een appeltaart bakken? dan Google je niet enkel op het zoekwoord appeltaart maar op ‘’Hoe bak ik een appeltaart? of een synoniem hiervan.

Ook al is Google heel slim, en combineert vaak de zoekwoorden tot hele zinnen, het loont om enkele veelgezochte vragen te verwerken in jouw kopteksten.

Afbeeldingen/vormgeving(content) toevoegen

Om de aandacht nog beter vast te houden van je lezer en om te zorgen dat je blog niet alleen maar volstaat met lappen tekst maak je gebruik van media. Bij goed gebruik van media heeft dit ook een gunstig effect op de leesbaarheid van de tekst. Ga op zoek naar relevante afbeeldingen, fotos en video’s die passen bij jouw blog. Let op: je mag niet zomaar alle media gebruiken van het internet. Wij schreven hier al eerder over, lees het bericht hier terug.

Waar haal ik mijn content vandaan?

Het beste is om je eigen content te maken. Eigen foto’s en afbeeldingen zijn origineel en een waardevolle aanvulling op je blog. Je kunt zelf foto’s of illustraties maken maar ook een professionele fotograaf inhuren. Studioviv werkt samen met Cre8 fotografie welke voor velen van onze klanten de professionele fotografie verzorgt. Professionele foto’s zijn een zeer waardevolle aanvulling op een blog of website en kunnen zorgen dat jouw bericht er uit springt.

Wil je toch liever bestaande foto’s gebruiken? Kijk dan eens naar Stockfoto’s. Lees hierbij goed de rechten van deze afbeeldingen. Op de verschillende websites kun je lezen of deze voor persoonlijk of professioneel gebruik rechtenvrij zijn.

Hier enkele handige stockfoto websites:

pexels.com
pixabay.com
freepik.com
giphy.com(GIFjes)

Voor het maken van opvallende content zijn ook diverse handige (gratis)tools gemaakt. Denk aan Canva, Adobe Spark post, Picmonkey, snappa en Visme.

Tijd om de blog te perfectioneren

Waar mogelijk laat je een tweede persoon je blog nalezen voordat je deze publiceert. Dit kan een collega, vriendin, familielid of iemand zijn die je inhuurt. Gaat het om een informatieve blog met lastig jargon, kies dan voor iemand die zonder enige kennis de blog kan lezen en interpreteren. Zo toets je of de blog goed leesbaar is en of het verhaal inhoudelijk goed in elkaar steekt. Kijk ook naar de layout van de blog. Zorg voor een goede balans tussen het overzichtelijk houden van je blog bij het gebruik van media en uitlijning van de tekst.

Voeg een inhoudsopgave toe

Schrijf je een lange tekst? of een tekst waarin je veel concrete vragen verwerkt? Voeg dan aan het begin van de pagina een aanklikbare inhoudsopgave toe. Dit verbetert de leesbaarheid en helpt de bezoeker precies te vinden wat hij zoekt.

Doe de SEO check!

Kies voor het onderwerp een hoofdzoekwoord(keyword(s). Dit keyword laat je vervolgens met enige regelmaat terugkomen in de tekst en in de koppen. Overdrijf dit niet, het belangrijkste is dat je blijft schrijven voor je doelgroep en niet voor je SEO. De tekst moet altijd goed leesbaar blijven.

Wil je een uitgebreide SEO check? Waarin wij letten op alle factoren die de SEO kunnen beïnvloeden? bijvoorbeeld de leesbaarheid, moeilijkheidsgraad van de tekst en gebruik van keywords? Wij specialiseren ons in het schrijven en optimaliseren van teksten gericht op SEO.

Tips bij het schrijven van een blog voor jouw onderneming

  • Als je eenmaal begint met schrijven, schrijf dan door en blijf niet hangen op grammatica of SEO. Dit komt allemaal achteraf.
  • Blijf dicht bij het onderwerp. Hoe breder je het onderwerp maakt des te lastiger wordt het voor Google om jouw blog te scoren op het hoofdonderwerp. Focus je op het hoofdonderwerp en enkele subonderwerpen.
  • Maak gebruik van korte alinea’s, kopteksten en bullet points.
  • Maak je gebruik van externe bronnen? Vermeld deze dan. Dit bevordert de betrouwbaarheid van je blog en toont aan dat je gedegen onderzoek hebt gedaan naar het onderwerp.
  • Wil je graag reactie van de bezoeker op de blog? voeg dan aan het einde een vraagstelling toe of vraag om feedback.
  • Het toevoegen van een call-to-action button kan helpen om je bezoeker actief iets te laten doen. Bijvoorbeeld een button naar de download van je e-book of naar je webshop.

Heb jij hulp nodig bij het schrijven van goede blogberichten? of ben jij op zoek naar iemand die jouw teksten SEO proof kan maken? Bij ons ben je aan het juiste adres.

Wij beschikken over alle tools en ervaring om het beste uit jouw (blog-)teksten te kunnen halen. Samen de mogelijkheden bespreken? Bel, mail of neem hier contact met ons op.

Heb je interesse in onze diensten of heb je vragen?

Neem gerust contact op en bespreek de mogelijkheden

Klik hier voor onze disclaimer en privacy statement

Wil je wat weten over dit onderwerp?
Vraag het ons gerust!

Klik hier voor onze privacy statement