Klantervaring

Wat is Mailpoet, en welke functies zijn handig voor jouw onderneming?

mailpoet-logo

Mailpoet is een nieuwsbrief-plugin waarmee je e-mails kunt opmaken en die rechtstreeks naar de inbox van je publiek kunt sturen. In deze plugin zitten standaard templates die je naar wens kunt aanpassen. Maar Mailpoet verzend niet alleen nieuwsbrieven. Je kunt ook denken aan een automatische welkomstmail of nieuwe berichten notificaties. Maak je ook gebruik van Woocommerce dan komen daar extra opties bij.

Welkomstmail

Volgens deskundigen is je welkomstmail je best gelezen e-mail ooit. Wanneer iemand zich heeft ingeschreven is het mogelijk om een automatische welkomst-mail te versturen via Mailpoet. Een goede welkomstmail heeft veel voordelen. Je leert je klant beter kennen, je biedt deze de kans om feedback te geven en laat zien dat er echte mensen achter het bedrijf zitten.

Bij het schrijven van een welkomstmail let je op verschillende dingen. Het is belangrijk dat de afzender en de onderwerpregel toegankelijk en ingevuld zijn. Zo wordt een email van bijvoorbeeld no-reply@studioviv.nl minder vaak geopend dan bijvoorbeeld van nieuwsbrief@studioviv.nl. Een no-reply e-mailadres suggereert dat de afzender niet openstaat voor gesprek terwijl je juist met een welkomstmail open staat voor suggesties en dialoog. Het afzenderadres bepaalt voor 65% of je ontvanger de e-mail opent. Zorg dus dat zowel het afzenderadres als de afzendernaam goed staan ingevuld.

Daarnaast is de onderwerpregel belangrijk. Kies voor een onderwerp die goed aansluit bij de inhoud. Vergeet ook niet je bedrijfsnaam te verwerken in de onderwerpregel, in een volle mailbox blijft jouw email dan beter zichtbaar.

Zorg dat je de welkomstmails kunt meten, zo zie je wat werkt en of er aanpassingen nodig zijn aan jouw welkomstmail. In Mailpoet kun je al deze statistieken inzien.

Mailpoet-post

Nieuwsbrief

Met een nieuwsbrief kun je producten of content onder de aandacht brengen en de klant informeren. Hierdoor blijven klanten op de hoogte en kun je snel inspelen op de actualiteiten. Door regelmatig een nieuwsbrief te versturen blijven klanten herinnert aan jouw bestaan.

Om deze mails goed te laten aankomen bij de ontvanger is het belangrijk dat jouw e-mailadres in de lijst van veilige afzenders staat bij de klant. 

Tip: meldt dit in de eerste nieuwsbrief. Op deze manier belandt je mail niet in de spam folder en worden alle afbeeldingen direct goed geladen.

Vergeet ook de afmeldlink niet. Zorg dat abonnees zich ook gemakkelijk weer kunnen afmelden.

Eerste aankoop

Een andere krachtige tool is een bericht versturen na de eerste aankoop. Een slimme strategie om je klanten terug te laten keren voor een tweede aankoop kan het versturen zijn van een kortingscode in een email na de eerste aankoop. Of maak gebruik van een reeks van mailings die frequent worden verstuurd. 

Extra Woocommerce opties binnen Mailpoet

Onderstaande 3 opties verschijnen in je Mailpoet account als je Woocommerce hebt geïnstalleerd binnen je website.

Mailpoet in combinatie met Woocommerce

  • Gekocht in deze categorie
  • Dit product reeds gekocht
  • Verlaten winkelwagen campagne

‘’Gekocht in deze categorie’’ en ‘’dit product reeds gekocht’’

De titel zegt het al, je licht eenzelfde soort product of reeds gekocht product toe. Omdat een klant al eerder een product heeft gekocht in deze categorie is de kans groot dat hier zijn/haar interesse ligt. 

Wat is een ‘’verlaten winkelwagen campagne’’?

Mailpoet heeft het maken van een ‘’verlaten winkelwagen campagne’’ geïntegreerd. Dit houdt in dat wanneer een klant de winkelwagen verlaat terwijl hier nog items in zitten zij een e-mailbericht krijgen met een herinnering. Dit werkt alleen voor klanten die al bekend zijn op de website. Deze functie is heel aantrekkelijk bij bijvoorbeeld aanbiedingen om klanten te herinneren aan een einddatum van de actie wanneer er iets in de winkelwagen geplaatst is maar de bestelling niet is afgerond. 

(Hier komt nog een afbeelding van een mail verlaten winkelwagen campagne)

Naast bovenstaande functies zit in Mailpoet ook een Woocommerce email customizer. Hiermee bepaal jij het design van de automatische mails die worden gestuurd door Woocommerce. Deze mails worden gestuurd bij onder andere een aankoop, afronding en verzending van het product.

Mailpoet Premium is tot 1000 abonnees gratis te gebruiken. Gemak en veel features zonder hoge kosten. Ideaal voor kleine tot middelgrote ondernemingen. Je mist in de gratis versie wel een aantal zaken als statistieken. Bij Studioviv kan je tegen een heel scherp tarief ook de Pro versie verkrijgen.

Mailpoet laten integreren binnen jouw website? of hulp nodig bij het instellen van een nieuwsbrief of verlaten winkelwagen mailing? Wij helpen hier graag bij!

Mailpoet-post

Heb je interesse in onze diensten of heb je vragen?

Neem gerust contact op en bespreek de mogelijkheden

Klik hier voor onze disclaimer en privacy statement
Klik hier voor onze privacy statement