blob-001

Jouw winkel op social media?

Je hebt een prachtige webshop ingericht met goede producten maar je website wordt maar mondjesmaat online gevonden. Ontzettend zonde, de oplossing? jouw winkel ook op social media! Het adverteren op social media kan zorgen voor een groter bereik en dat kan vervolgens leiden tot meer verkopen. Hoe dit werkt? dat leggen we je uit in deze blog.

Wat als je niet alleen je producten kunt laten zien aan jouw doelgroep op social media maar deze ook meteen kunt verkopen? Met 1 simpele klik shoppen bezoekers nu via jouw social media kanalen de producten in je webshop. Naast het maken van berichten, stories, reels en pins kun je ook een winkel aanmaken op Facebook, Instagram en Pinterest.

Deze ‘’winkel’’ is een mini variant van jouw eigen webshop waarin je de producten op de website nogmaals uitlicht. Bij deze producten geef je een korte toelichting en staat een directe link die leidt naar jouw eigen website. Het voordeel van een social media winkel is dat deze veel meer gericht is op het visuele aspect waarbij bezoekers meteen zien wat er allemaal te koop is in de webshop zonder specifiek op een product te hoeven zoeken.

Regel alles voor jouw winkel op 1 plek

Facebook en Instagram werken samen vanuit 1 platform genaamd Handelsbeheer. Dit is een online plek waar alles rondom jouw producten geregeld wordt. Hier maak je producten aan en beheer je de gegevens eromheen. Pinterest werkt met een ‘’zakelijke hub’’ waarin je jouw zogeheten ‘’pins’’ en advertenties kunt beheren. Beide methodes zijn gratis te gebruiken en te koppelen met verschillende e-commerce platformen zoals Shopify en Woocommerce. Dit laatste veel gebruikte platform zullen we toelichten. Daar zijn wij namelijk in gespecialiseerd.

Producten importeren vanuit Woocommerce

Werk jij met Woocommerce? Dan maak je het jezelf makkelijk door al je producten automatisch te laten importeren naar handelsbeheer. Dit scheelt je veel tijd omdat je niet één voor één de producten hoeft in te voeren. Handelsbeheer neemt de informatie over uit jouw webwinkel en maakt daar producten van voor de social media winkel. Deze worden vanuit handelsbeheer zowel gemaakt voor Facebook als Instagram. Staan de producten erin dan is het mogelijk deze uit te lichten in berichten, posts en reels.

Maak een collectie aan

Heb je een verzameling producten die je graag samen wilt tonen in jouw winkel dan maak je een collectie aan. Alle soortgelijke producten staan dan overzichtelijk getoond in 1 feed.

Klinkt leuk allemaal maar toch nog abracadabra of kies je liever voor ultiem gemak? Geef ons een belletje, dan regelen wij het voor je.

Ontzettend handig zijn de shopping tags. Bij het delen van een post of story waarin jouw product te zien is kun je een shopping tag of een link sticker toevoegen. Wat is het verschil? en hoe gebruik je deze?

Een shopping tag is een tag die je aanbrengt over je post of story waarop je kunt klikken. Deze tag verwijst direct naar het product in je catalogus zodat klanten deze kunnen kopen via je website of in de app.

De Link sticker kun je overal naar toe laten verwijzen. Dit hoeft niet een product te zijn uit je winkel maar kan ook een blogbericht zijn of de URL naar je website. De link sticker gebruik je alleen in stories. 

Waarom is aanwezigheid op social media goed voor je webwinkel?

De aanwezigheid op social media leidt tot meer organisch bereik wat op zijn beurt weer kan leiden tot meer leads naar jouw website. Maar wat is organisch bereik?

  • Organisch bereik zijn de hoeveelheid mensen die een bericht/foto of blog heeft bereikt op social media zonder daarvoor te hebben betaald. Organisch bereik wordt vergroot wanneer bezoekers jouw bericht delen, liken of mensen taggen onder een bericht. Hoe populairder een bericht is, hoe vaker deze getoond wordt binnen het algoritme van social media.
  • Daar tegenover staat betaald bereik dit zijn gerichte verspreidingen van jouw content tegen betaling. Dit wordt ook wel Social Advertising genoemd. Het plaatsen van gerichte advertenties is mogelijk op Facebook, Instagram maar ook op Pinterest. Gerichte advertenties zijn heel specifiek. Zo heeft Facebook de mogelijkheid om te kiezen voor een doelgroep uit bepaalde landen of delen van een land waaraan je de advertentie wilt tonen En de advertenties kunnen gericht worden getoond aan doelgroepen met specifieke interesses en leeftijdscategorieen.

Ben jij na het lezen van bovenstaande ook enthousiast geworden? en wil jij jouw bereik vergroten en daarmee meer potentiële kopers aantrekken? Heb je hulp nodig bij het inrichten van jouw social media winkel?

Wij zijn expert op dit gebied en kunnen helpen bij het opzetten van deze platformen en informeren over de mogelijkheden.

Neem contact met ons op via de website, social media of bel ons op 0226 395 447.

Winkel-saitee-shopping-socialmedia

Meer weten? Stel je vraag!




    Klik hier voor onze disclaimer en privacy statement

    blob-007
    Klik hier voor onze privacy statement