blob-001

Hoe pop-ups effectief en conversie verhogend kunnen werken.

Je kent ze wel, open je een website krijg je direct grote pop-ups in beeld. Nog voordat je de inhoud van de website hebt kunnen bekijken komt er nog meer informatie op je af. Klik jij deze weg zonder te lezen? is een pop-up op deze manier dan wel zo effectief en conversie verhogend als waar deze voor bedoeld zijn? en zo niet, hoe zet je deze dan op de juiste manier in?

Waar gebruiken we pop-ups voor?

Pop-ups zijn er om de aandacht van de bezoeker nog eens extra te trekken met informatie die jij belangrijk vind.

Een pop-up zet je in voor bijvoorbeeld:

  • Een advertentie tonen
  • Verzoeken tot inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Mogelijkheden om contact op te nemen
  • Het aanbieden van een e-book of whitepaper of andere download
  • Chatfunctie(wanneer je deze automatisch wilt laten openen bij elke bezoeker)
pop-ups

Verschillende Pop-ups

Er bestaan verschillende pop-ups. De standaard pop-up en magnets(bijvoorbeeld een slide-in box).

Magnets zijn kleine pop-ups die rechts onderin of bovenin je scherm verschijnen(zie afbeelding). Het voordeel van deze pop-ups is dat het de bezoeker wel opvalt maar deze niet hindert bij het lezen van de pagina. Zo kan de bezoeker zelf beslissen of hij meteen iets met de pop-up wil doen, hier later op terug wil komen of wil negeren.

pop-ups

De timing van een pop-up is belangrijk

De timing van een pop-up kan de effectiviteit flink beïnvloeden. Pop-ups die direct in beeld verschijnen bij het openen van de website of veel pop-ups tegelijk zijn over het algemeen niet erg effectief. Bovendien zorgen technisch niet goed uitgevoerde pop-ups of pop-ups die niet makkelijk weg te klikken zijn voor veel ergernis.

Veel effectiever gebleken is het laten verschijnen van een pop-up na een paar minuten of bij het verlaten van de website(exit-intents).

Dat laatste werkt als volgt; wanneer je bezoeker je website heeft bekeken, eventueel wat heeft gescrold en aanstalten maakt om je website te verlaten krijgt diegene een pop-up melding met bijvoorbeeld een kortingscode of reminder voor een download van jouw e-book. Zo herinner je de bezoeker nogmaals en zou dit net het laatste zetje tot aankoop kunnen zijn, want deze korting of gratis e-book laat je toch niet liggen?

Hoe zit het met pop-ups en SEO?

Pop-ups zijn van invloed op de SEO van je website. Google hecht de meeste waarde aan de gebruikerservaring van bezoekers als het aankomt op de score binnen de zoekresultaten. Als je op je homepage eerst een grote pop-up toont voordat de inhoud zichtbaar is zal deze pagina minder goed scoren in de Google-zoekresultaten. Ook de timing is voor de SEO belangrijk, zoals hierboven beschreven scoren pop-ups die pas na een paar minuten verschijnen of bij het verlaten van de website beter. Ook geldt hoe korter de pop-up zichtbaar is hoe gunstiger voor de SEO.

Grote pop-ups over de Cookiewetgeving of leeftijdscontrole hebben geen invloed op de SEO.

Is het effectief om gebruik te maken van een pop-up en werkt dit conversie verhogend?

Ja, uit onderzoek is gebleken dat als de pop-up op een juiste manier wordt ingezet en rekening wordt gehouden met de SEO, pop-ups ontzettend effectief kunnen zijn.

Het belangrijkste bij het gebruik van pop-ups is dat deze passend bij de inhoud van de pagina zijn.

Houd het subtiel en voeg een pop-up enkel toe als deze van toegevoegde waarde is voor de pagina. Geef je bezoeker eerst even de tijd op de website voor je jouw aanbod presenteert in een pop-up of plaats deze pas bij het verlaten van de website.

Wil je graag een pop-up of magnet die wij gemaakt hebben op een website in werking zien? bezoek dan https://zussensap.nl of https://saitee.nl

Werken pop-ups ook voor jouw website? En hoe kun je deze dan toepassen? StudioViv zoekt het voor je uit en integreert de meest geschikte pop-up.

Meer weten? Neem gerust contact met op ons!

Blog-pop-up-square

Meer weten? Stel je vraag!




    Klik hier voor onze disclaimer en privacy statement

    blob-007
    Klik hier voor onze privacy statement