Triggers die werken op Black Friday & Cyber Monday

Het duurt nog even, maar heb je wel al over Black Friday en/of Cyber Monday nagedacht?

Op 29 november 🕒🤪 is het Black Friday en de maandag erop is het Cyber Monday. Neem alvast even de tijd om na te denken over hoe je jouw klanten het beste kunt triggeren en belonen met leuke acties!

Wat is Black Friday?
De meeste mensen zullen Black Friday inmiddels wel kennen. Black Friday komt uit Amerika en valt op de vrijdag na Thanksgiving, de dag die wordt gezien als de startdatum voor kerstaankopen. Op deze dag bieden veel winkelketens grote kortingen aan. De laatste jaren is deze trend ook overgewaaid naar Nederland en België.

Wat is Cyber Monday?
In tegenstelling tot Black Friday, dat vooral draait om fysieke winkels, werd Cyber Monday in 2005 in het leven geroepen door online platforms zoals Amazon en eBay. Zij wilden ook graag profiteren van de Black Friday gekte.

Het wordt elk jaar groter
De populariteit van Black Friday en Cyber Monday neemt in Nederland elk jaar toe. Volgens onderzoek steeg het aantal betalingen van 6,1 miljoen in 2022 naar 7,1 miljoen in 2023 (bron: MetroNieuws, 2023). Niet alleen wordt het steeds groter, het duurt ook steeds langer!  Wat begon als één dag is nu uitgelopen tot een weekend, week of zelfs een maand. Toch wachten veel consumenten tot de specifieke dagen met aankopen doen. Zo hopen ze de beste deals eruit te slepen.

Tijd om te plannen

Hoewel Black Friday en Cyber Monday nog even op zich laten wachten, is het verstandig om je nu al voor te bereiden. Denk na over hoe je acties gaat inzetten en hoe je die gaat promoten. Hieronder vind je 5 tips om ervoor te zorgen dat je klaar bent voor deze drukke dagen.

Tip 1: Maak een marketingplan
Laat jouw klanten weten dat je meedoet aan de Black Friday-gekte. Deel het op social media, verstuur een nieuwsbrief, maak een blog of werk eventueel met advertenties om het maximale uit jouw acties te halen. Heb je een aantal trouwe “VIP”-klanten? Beloon hen met een extra korting in een persoonlijke nieuwsbrief, bijvoorbeeld met een exclusieve actie: ‘Deze deal is speciaal voor jou’

Laat je klanten ook weten hoe lang jouw acties duren. Gelden jouw acties alleen op Black Friday en Cyber Monday, het hele weekend of zelfs de hele week?

Tip 2: Maak gebruik van bestaande data.
Een klein onderzoekje naar wat goed werkte in jouw webshop. Welke producten verkochten het beste of werden vaak als favoriet gemarkeerd? Deze zullen waarschijnlijk ook tijdens Black Friday en Cyber Monday favoriet zijn. Zo kan je bepalen welke producten je in de sale zet. Een grotere kans dat deze favoriete producten als warme broodjes over de (digitale) toonbank vliegen.

Kijk ook waar klanten afhaken in het bestelproces. Kan je dit optimaliseren? Bijvoorbeeld: als klanten afhaken bij het invoeren van hun telefoonnummer, vraag jezelf dan af of dit veld echt noodzakelijk is.

Tip 3: Creëer urgentie met tijdelijke acties
Urgentie verkoopt! Denk aan tijdgebonden acties zoals: “Alleen dit uur: 75% korting op schoenen!”. Voel je ook de tijdsdruk al? Tik, tak, tik, tak… Een extra trigger voor klanten om bepaalde producten te kopen. Want uhm… “deze kan ik toch echt niet laten liggen?!?”

Voeg een countdown toe in je nieuwsbrief of op je website om extra druk op te bouwen. Klanten zullen sneller beslissen als ze weten dat de tijd tikt en de deal binnenkort verloopt.

Tip 4: Ga voor duurzaam met GREEN FRIDAY
Een duurzamer alternatief voor Black Friday is Green Friday, een dag die de focus legt op bewust consumeren. Grote merken zoals IKEA, Decathlon en de ANWB hebben hier al aan meegedaan. Zo hielp IKEA klanten om tweedehands meubels te verkopen en nam Decathlon gebruikte producten in, in ruil voor een giftcard.

Ook jij kunt een duurzaam alternatief bieden: doneer een deel van de opbrengst aan een goed doel, verkoop gerecyclede producten of bied gratis reparaties aan.

Tip 5: Optimaliseer je SEO
Maak een gerichte SEO-pagina (Search Engine Optimization) aan die geheel gaat over Black Friday, Cyber Monday en de acties. Zorg ervoor dat je andere teksten op je website bijgewerkt hebt zodat klanten jouw webshop snel kunnen vinden via Google. Dit vergroot je online zichtbaarheid in de aanloop naar Black Friday en Cyber Monday.

Begin nú met plannen!
Nu je weet wat je moet doen, is het tijd om je Black Friday en Cyber Monday-strategie te plannen. Hoe eerder je begint, hoe groter de kans dat je meer klanten aantrekt. Heb je hulp nodig bij de voorbereidingen? Neem dan gerust contact met ons op of kom langs op onze studio. We helpen je graag om jouw acties tot een succes te maken!

 

Bronnen: Metronieuws

 

 

Illustratie van winkelwagentje met uitvliegende tasjes. Afbeelding hoort bij Black Friday en Cyber Monday post

Heb je interesse in onze diensten of heb je vragen?

Neem gerust contact op en bespreek de mogelijkheden

Klik hier voor onze disclaimer en privacy statement

Wil je wat weten over dit onderwerp?
Vraag het ons gerust!

Klik hier voor onze privacy statement